Informacja o rodzajach niepełnosprawności upoważniającej do objęcia dziecka/ ucznia kształceniem specjalnym lub wczesnym wspomaganiem rozwoju:
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są z uwagi na:
- niesłyszenie
- słabe słyszenie
- niewidzenie
- słabe widzenie
- niepełnosprawność ruchową, w tym z afazją
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym
- niepełnosprawność intelektualną w stopniu znacznym
- autyzm, w tym z zespół Aspergera
- z niepełnosprawność sprzężoną, to jest współwystępowaniem w/ w niepełnosprawności
Inne problemy upoważniające do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym
- niedostosowanie społeczne
Przy głębokiej niepełnosprawności intelektualnej wydawane są orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
Wczesne wspomaganie rozwoju przysługuje dziecku od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz opinie do wczesnego wspomagania rozwoju wydawane są przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych – obowiązuje rejonizacja.
Orzeczenia wymienione powyżej nie są tożsame z orzeczeniami o niepełnosprawności.