Działania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Elblągu w każdym roku szkolnym:
- Cele i zadania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Elblągu określa § 2 Statutu Poradni, który dostępny jest na stronie internetowej www.poradnia2elblag.pl.
- Oferta na każdy rok szkolny prezentuje propozycje działań adresowanych do dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli, nie wyklucza innych działań z obszaru pomocy psychologiczno – pedagogicznej, które mają wesprzeć szkoły i placówki.
- W ofercie nie są ujęte diagnozy dzieci i młodzieży zmierzające do wydania orzeczeń
i opinii, formy konsultacyjne ani też działania terapeutyczne: terapia psychologiczna pedagogiczna, logopedyczna. - Obowiązuje zasada pisemnego wnioskowania o oczekiwaną formę wsparcia. Poza zwykła formą wniosek można złożyć wysyłając go na adres e-mail Poradni: ppp2@elblag.eu.
- W przypadku ubiegania się o diagnozę również niezbędne jest złożenie wniosku – aktualne wzory dostosowane do wymagań prawnych znajdują się na stronie internetowej Poradni w zakładce DRUKI DO POBRANIA. Tam też znajdują się wzory informacji
o uczniu – przygotowane z ukierunkowaniem na konkretny problem dziecka. Informacja dołączana jest do wniosku. - W sytuacji objęcia dziecka pomocą terapeutyczną (co następuje po ustaleniu zakresu potrzeb dziecka oraz działań zapewnionych dziecku w środowisku) informujemy o tym szkołę/ placówkę, rodzic i terapeuta w Poradni zobowiązani są podpisać kontrakt organizujący współpracę, w którym ujęta jest m.in. wzmianka o współdziałaniu Poradni ze szkołą. Informacja o zakończeniu terapii również jest kierowana do szkoły/ placówki.
- Zasadą jest, że opiekę na szkołą/ placówką powierza się jednemu specjaliście reprezentującemu Poradnię. Ponadto szkołom i placówkom zapewnia się dodatkowe wsparcie logopedy (w przedszkolach i szkołach podstawowych) i doradcy zawodowego ( w gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych).
Opieka nad szkołami i placówkami polega w szczególności na:
1) Zapewnianiu przez specjalistę z Poradni nr 2 wskazanego do współpracy pomocy w rozpoznawaniu potrzeb szkoły/placówki wymagających wsparcia Poradni.
2) Koordynowaniu współpracy między Poradnią a szkołą/placówką, w tym zapewnianiu dostępu do informacji, udzielaniu pomocy w doborze odpowiadających potrzebom form wsparcia oferowanych przez Poradnię.
3) Doraźnym określaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży ze szkoły/placówki.
4) Organizowaniu i zapewnianiu konsultacji i porad.
5) Udziale w spotkaniach nauczycieli, wychowawców i specjalistów, w zespołach wychowawczych, w zebraniach rad pedagogicznych, w spotkaniach z rodzicami wg zapotrzebowania.
6) Pomocy w opracowaniu programów działań, indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych i innych.
7) Gromadzeniu informacji o współpracy w ciągu roku szkolnego ze szkołą/placówką powierzoną opiece specjalistycznej; prowadzenie dokumentacji dotyczącej pomocy na rzecz szkoły/placówki zapewnianej przez poradnię.
Jednym z zdań Poradni jest kompleksowa diagnoza potrzeb szkół i placówek. Ideę i zasady kompleksowej diagnozy prezentujemy w zakładce KOMPLEKSOWE WSPOMAGANIE… Zachęcamy też do uczestnictwa w ofercie sieci tematycznych.
Z uwagi na propagowanie przez Poradnię idei ochrony dzieci przed przemocą wypracowany został osobny zakres tematyczny pomocny w pracy na rzecz bezpieczeństwa – propozycje dostępne są w zakładce CHRONIMY DZECI. Zapewniamy też pomoc szkołom i placówkom zainteresowanym certyfikacją w ramach programu „Chronimy dzieci”, który pomocny jest w systemowej, kompleksowej działalności działalność profilaktycznej i edukacyjnej.
Posiedzenia Zespołu Orzekającego odbywają się w każdy czwartek od godziny 11:00.
DZIAŁANIA REALIZOWANE NA TERENIE SZKÓŁ I PLACÓWEK:
- Poradnictwo indywidualne dla pracowników pedagogicznych, opiekunów, rodziców.
- Konsultacje specjalistyczne po obserwacji diagnozującej dziecka, grupy, klasy.
- Udział specjalistów w spotkaniach Zespołów Interdyscyplinarnych oraz zespołów wychowawczych.
- Zajęcia edukacyjne adresowane do nauczycieli, wychowawców, opiekunów, rodziców w ramach następującej tematyki:
1) Konwencja Praw Dziecka jako ochrona i zabezpieczenie dóbr najmłodszego pokolenia – realizujący: Małgorzata Zabiełło (psycholog), Małgorzata Wiśniewska (pedagog)
2) Przemoc rówieśnicza – realizujący: Małgorzata Zabiełło (psycholog), Katarzyna Małkiewicz (psychoterapeuta, psycholog)
3) Krzywdzenie dziecka – rodzaje, objawy, interwencja – realizujący: Marta Ulanowska
4) Zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w Internecie. Cyberprzemoc. – realizujący: Joanna Żbikowska (pedagog); Wojciech Rudnicki (psycholog)
5) Ryzykowne zachowania seksualne u młodzieży. – realizujący: Marta Ulanowska
6) Jestem kobietą, jestem mężczyzną. Przygotowanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową do okresu dojrzewania – realizujący: Urszula Łopaciuk
7) Dorośli czy wieczne dzieci. Specyfika zachowań psychoseksualnych osób z niepełnosprawnością umysłową. – realizujący: Urszula Łopaciuk
8) Handel ludźmi – zagrożenia. – realizujący: Beata Ragin (pedagog), Izabela Pyszkowska (pedagog)
9) Praca z dzieckiem, które doznało krzywdzenia. – realizujący: Marta Ulanowska
10) Nauczyciel jako interwent oraz osoba wspierająca dziecko i rodzinę w sytuacjach kryzysowych. – realizujący: Marta Ulanowska
11) Praca z dziećmi przejawiającymi niepożądane, ryzykowane zachowania seksualne. – realizujący: Marta Ulanowska
- Zajęcia edukacyjne adresowane do dzieci, uczniów, podopiecznych w ramach następującej tematyki:
1) Konwencja Praw Dziecka jako ochrona i zabezpieczenie dóbr najmłodszego pokolenia. – realizujący: Małgorzata Zabiełło (psycholog), Małgorzata Wiśniewska (pedagog)
2) Przemoc fizyczna i psychiczna. Sposoby reagowania w sytuacjach trudnych. – realizujący: Anna Lassmann (pedagog), Marta Słoniecka – Piotrowska (psycholog)
3) Zmieniamy się z wiekiem. O bezpiecznym dojrzewaniu i dorastaniu. – realizujący: Urszula Łopaciuk (psycholog); adresaci: uczniowie młodsi lub z głębszą niepełnosprawnością intelektualną
4) Mądry start w intymny świat – o zdrowiu i bezpieczeństwie w relacjach intymnych. – realizujący: Urszula Łopaciuk (psycholog); adresaci: uczniowie starsi
5) Ryzykowane zachowania seksualne we współczesnym świecie. – realizujący: Marta Ulanowska
6) Zapobieganie przemocy rówieśniczej. – realizujący: Małgorzata Zabiełło (psycholog), Małgorzata Wiśniewska (pedagog)
7) Prawidłowa komunikacja w zespole klasowym -dlaczego tak wiele od niej zależy. – realizujący: Izabela Pyszkowska
8) Zagrożenia bezpieczeństwa w Internecie. Cyberprzemoc. – realizujący: Joanna Żbikowska (pedagog); Wojciech Rudnicki (psycholog)
9) Handel ludźmi – zagrożenia. – realizujący: Beata Ragin (pedagog), Izabela Pyszkowska (pedagog)
10) Moje granice – zajęcia warsztatowe dla uczniów klas I-III dotyczące bezpieczeństwa, wzajemnego poszanowania własnych granic realizacja: Anna Leibner – Zięba, M. Słoniecka – Piotrowska (2 godz. lekcyjne).
DZIAŁANIA REALIZOWANE W SIEDZIBIE PORADNI:
- Poradnictwo indywidualne adresowane do pracowników pedagogicznych, opiekunów oraz rodziców.
- Konsultacje po obserwacji dziecka, grupy na terenie placówki oświatowej. – adresaci: rodzice, opiekunowie, nauczyciele.
- Konsultacje terapeutyczne adresowane do rodziców, opiekunów dzieci. Wsparcie psychologiczne w sytuacjach trudnych, problemowych.
- Psychoterapia.
- Interwencja kryzysowa.
- Trening kompetencji rodzicielskich.
- Zajęcia wg programu „Trening pewności siebie” dla uczniów po przemocy rówieśniczej.