Tematyka spotkania: Cechy procesów rozwojowych dzieci i młodzieży / progi rozwojowe
Termin: 23 marca 2017 r.
Przebieg:
1) Fazy dorastania: Prezentacja typowych dla wieku dorastania zmian w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży w poszczególnych sferach rozwoju. Omówienie uwarunkowań tych zmian – realizacja M. Gliniecka – Rękawik
2) Zadania rozwojowe w ciągu życia: Analiza zadań rozwojowych w poszczególnych okresach rozwoju – praca w parach nad określeniem obszarów sprawiających najwięcej trudności osobom organizującym edukację i wsparcie psychologiczno – pedagogiczne
w rzeczywistości szkolnej – J. Żbikowska – upowszechnianie rezultatów wyjazdu studyjnego w ramach Erasmus+ dot. metod pracy z uczniami w związku ze wsparciem
w procesach rozwojowych, metody pracy z grupą.
3) Uwarunkowania procesów towarzyszących zmianom rozwojowym – prezentacja założeń jednej z koncepcji – realizacja M. Gliniecka – Rękawik
4) Analiza grupowa szkolnej sytuacji problemowej przedstawionej przez psychologa – uczestnika sieci M. Jaskułowską – wypracowanie propozycji rozwiązań.
5) Upowszechnienie informacji o planowanych zmianach w oświacie, sprawy organizacyjne:
– orzecznictwo w aktualnym stanie prawnym – J. Żbikowska – upowszechnianie informacji z wyjazdu studyjnego odbytego w ramach Erasmus+ organizacji kształcenia specjalnego oraz innych form wsparcia uczniów w szkołach i placówkach Wielkiej Brytanii, w tym metod pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
– ustalenie oczekiwań grupy jako tematu kolejnego spotkania sieci – termin 27.04.2017 r.
—————————————————————————————————————–
Tematyka spotkania: Prawidłowości rozwojowe dzieci i młodzieży – rozwój psychoseksualny, zagrożenia, możliwości wsparcia
Termin: 27 kwietnia 2017 r.
Przebieg:
- Kamila Tońska: O prawidłowościach w rozwoju seksualnego u dzieci i młodzieży, etapach w tym obszarze rozwoju.
- Marta Ulanowska: O problemach, typowych i nietypowych, sposobach zaradczych, zagrożeniach, których można uniknąć. Doświadczenia z realizacji programu „Ścieżkami naszej seksualności”.
- Dzielenie się doświadczeniami przez uczestników spotkania oraz spostrzeżeniami z wyjazdu do Wielkiej Brytanii (J. Żbikowska) na temat zachowań dzieci, postaw dorosłych pracujących w szkołach i placówkach brytyjskich, obserwowanych podczas wyjazdu do Lincoln, przedstawienie problemów pojawiających się w okresie adolescencji, o których wspominano podczas wizyt w szkołach; konteksty społeczne – refleksje pracowników szkół angielskich, realizujących działania na rzecz rodziny oraz wsparcia pedagogicznego młodzieży; Polacy w oczach nauczycieli z Wielkiej Brytanii.
Sprawy organizacyjne: przedsięwzięcia na Dni Rodziny adresowane do psychologów i pedagogów szkolnych oraz zainteresowanych rodziców – prośba o upowszechnienie informacji wśród rodziców.
—————————————————————————————————————–
Konferencja: „Wychowanie, miłość, odpowiedzialność, oblicza rodziny”.
Termin: 6 czerwca 2017 r.
Przebieg: w planie poza wykładami przygotowanymi przez pracowników naukowych PWSZ w Elblągu zajęcia warsztatowe dla zainteresowanych rodziców, psychologów, pedagogów działających w Sieci współpracy…, pracowników socjalnych, kuratorów sądowych:
- „Konflikt – nadzieja czy porażka wychowawcza?” – prowadzące Natasza Wojtaszek i Marzena Truszkowska z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 1 w Elblągu.
- „Właściwa komunikacja w rodzinie: oczywistość czy wyzwanie?” – prowadząca Elżbieta Błażejewska – Bandurska z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Elblągu – treści związane z doświadczeniami z wyjazdu do Wielkiej Brytanii w opracowaniu Izabeli Pyszkowskiej
- „Radzenie sobie ze stresem w rodzinie: techniki rozładowywania napięcia” – prowadzące Anna Leibner – Zięba i Katarzyna Małkiewicz.
Prezentacja makiety ilustrującej wyjazd studyjny do Lincoln w ramach Erasmus + przygotowanej przez Beatę Ragin.